Nogle tøjbrands har haft en meget hård tid og nogle har haft bragende travlt. Men hvorfor påvirkes nogle af en nedlukning og andre gør ikke? Det prøver vi at grave ned i her.
Kigger man på hvad folk bruger tiden på, danner der sig et klart billede. Vi går mange flere ture, vi befinder os mere i hjemmet og vi kommer mindre i byen og på kontoret. Matcher man det imod hvilke tendenser der sker i salget af specielt kvindetøj, er der en klar sammenhæng.
Tøjet skal i langt højere grad være komfortabelt og afslappet. Der er eksempelvis aldrig solgt så meget sweatwear og flyverdragter som der gør nu. Det gør sig også gældende for mange brands i deres mere populære kategorier. Bukserne er løsere og blødere end tidligere og bluserne har mere puf og bevægelighed.
Lollys Laundry er ingen undtagelse.
De siger selv at de er kendetegnet ved farvefulde styles med en underspillet luksus. Det matcher præcist med den ovenstående hypotese, om hvad der er populært. God kvalitet, behagelige strik, oversize bluser er ting, som rammer direkte ind i de nuværende tendenser.
Ser man på Lollys Laundry udvalget hos en af de store forhandlere, er produktsammensætningen også denne. De ting der hitter er det løstsiddende og komfortable. Hvor der tidligere har været tendens til stramme styles, har næsten alt tætsiddende i dag i langt højere grad masser af stretch og fleksibilitet.
En anden ting er mixet imellem de ”gamle dyder” og det nye friske. Klassiske strikbluser med et stærkt tvist. Genkendelighed uden at blive kedeligt. Ligesom klassiske kjoler med lidt mere svaj.
Men hvad når Danmark åbner igen?
Det store spørgsmål er hvad vi ser når landet åbner igen og vi igen kommer på kontoret hver dag og i byen i weekenderne. Ændrer det forbrugsmønstret igen, eller vil vi fortsætte ned ad den vej? Skal man tro tendensforskerne er den nuværende trend noget som har været undervejs længe, men blot har fået et kraftigt skub. Vi vil i højere grad have fokus på miljøet og upcycle som eksempelvis Basic Apperal som stormer frem, på deres filosofi om at lave basic styles, som man vil bruge længe.
Vi kommer desuden til at se endnu mere til farver hvor skalaen ligger tættere, når farver skal komplimentere hinanden. Altså noget der kan virke som med mindre spræl og dermed mere tidsløst. Forbrugernes opfattelse af bæredygtighed indbefatter nemlig at mønstre og farver skal være mere tidsløse, så det kan bruges i længere tid.
Hvad købstendenserne kommer til at vise i 2022 er mere usikkert end nogensinde. For den vil i høj grad være påvirket af at mange brands vil komme med færre nye kollektioner og at butikker har gemt mange styles væk, for at genbruge dem. Desuden vil kraftige udsalg fra de fysiske butikker rykke ved hvad vi kommer til at se i gadebilledet. Men en ting er sikkert. Det bliver spændende at følge.